lördag 6 augusti 2011

AUGUSTI

Med en dryg vecka kvar till skolstart är det dags att kika på Bloggen igen :)
Idag regnar det dessutom (har inte varit speciellt många regndagar denna sommar!) så det passar utmärkt att blogga.
Senaste vecka har ni varit i mina tankar då jag småningom har startat upp mitt eget arbete för höstterminen. Jag har varit i skolan och grejat och fixat lite i vårt nya klassrum. Skönt blir det med lite mera rum!
Dokumentkameran har sänts till skolan, men en takställning för videokanonen väntar man på. Stadens "it-pojkar" skall installera den så fort som möjligt, så jag hoppas det är klart om en vecka!
Hoppas ni alla har haft ett skönt sommarlov! Simning, tältning, grillmat, nypotatis , bär, fiske, svamp, fotboll, resor, stuga, båt..... och säkert mycket mera. Det ska bli roligt att höra hur 5A:s sommar har sett ut 2011.
Så vill jag tacka för blommorna jag fick! Chili-plantan har varit i god användning i sommarmaten! Jag har ett favoritrecept med chili i som jag kunde dela med mig:
Asiatisk potatissallad
Nypotatis
+ några vitlöksklyftor, olja, salt Tvätta, dela större potatis,vänd i lte olja, vitlök och salt och rosta potatisen ca 25 min i 180 grader på ett bakplåtspapper i ugn.
Skala och skär avokado och rödlök, tvätta bladspenat , dela körsbärstomater och sätt allt i en salladsskål.
Gör dressingen:
Hälften olja, hälften saft av lime, (t.ex. 1 dl av båda)
Riv färsk ingefära, riktigt fin, sätt i enligt smak (är ganska kraftig i smaken, testa en tsk först)
Sätt 3 msk honung i
Ansa chili-frukten, ta bort kärnorna och skär i små bitar och lägg i dressingen.
Krydda med lite salt och peppar.

Så blandar du den ugnsvarma potatisen med övriga salladsingredienser och så häller du på den goda dressingen. Till den här salladen passar grillad lax/forell jättebra!!!
Mmmm.... oj, vad gott! Måste nog göra detta recept ännu en gång före skolan börjar!

Skolan börjar alltså tisdag den 16 augusti kl: 9.00. Då är ni hjärtligt välkomna till åk 5, klass 5A, gamla sidan, övre korridoren, längst bort ;)
I skrivande stund vet jag inte ännu när vi slutar den första skoldagen, men jag uppdaterar senare, då jag vet. Läseordningen är klar och gruppindelningen kommer vi att ha i två mattetimmar, en modda, data, Fyke och Tx/Tn. Mera info får ni i skolan!
Nästa vecka skall jag till Hangö Sommaruni mån-ons för att lära mig lite om drama-pedagogik. Det skall bli roligt! Kanske det blir ngt vi kan använda under läsåret!
Ha en skön sommarlovsvecka ännu! Vi ses och hörs!
Sommarhälsningar från Carola

Inga kommentarer: